Australia here we are!!

8 oktober 2012 - North Ward, Australië

Eindelijk zijn we in Australië. Het land waar we zo lang naar hebben uitgekeken. Ondertussen zijn we al weer een week verder en het is hier gewelidig. Over het algemeen is het weer erg goed, zonnig en 30 graden. Zo nu en dan is er een regenachtige dag, maar ja we zitten dan ook in de buurt van het regenwoud. Australie is totaal anders dan Nieuw-Zeeland. Het landschap is een stuk droger, we hebben dan ook regelmatig bossen gezien die in de brand hebben gestaan. De wegen zijn hier vooral rechttoe rechtaan en dat is voor Jelmer na de wegen van Nieuw-Zeeland een opluchting.
De camper bevalt prima. Er zouden vier personen in kunnen slapen maar wij vragen ons heel sterk af hoe dat moet aangezien het aan opbergruimte ontbreekt.

Zondag 30 september
Even een kort weetje over de vlucht. We moesten deze keer allebei onze schoenen laten reinigen bij de Australische doane, er zat namelijk nog gras en andere resten onder vanuit Nieuw-Zeeland en dat werd niet goed gekeurd. Onze schoenen waren dus weer schoon en als nieuw.
Nadat we gisteravond in het hotel in Cairns waren aangekomen kwamen we tot de leuke verrassing dat het kantoor van Jucy (waar onze camper in Australië ook weer vandaan komt) precies aan de overkant van het hotel zit. We wisten wel dat het hotel in dezelfde straat als het kantoor van Jucy zat maar dat ze precies tegen over elkaar zaten was een prettige verrassing. Het hotel verder was erg basic een bed en een gootsteentje meer was het niet. Het toilet en de douche bevonden zich op de gang en daar maakten meerdere mensen gebruik van. We zijn eigenlijk na aankomst gelijk naar bed gegaan. We waren ’s ochtends erg vroeg wakker vanwege het geluid van de airco en de mensen in het hotel. We hebben daarom maar besloten om vroeg te gaan douchen en Cairns in te gaan voor een ontbijt en gelijk informatie te halen voor een tour naar het Great Barrier reef bij het informatiecentrum, we hadden namelijk de kamer tot 10.00 uur en de camper konden we halen vanaf 10.00 uur.  We hebben eerst informatie gehaald, dit was een hoop en hebben dus weer een hoop uit te zoeken. Daarna zijn we naar het strand gelopen want daar zit de straat met allerlei restaurants en barretjes, hier hebben we dan ook een ontbijt gehaald, gebakken ei met spek en toast. Daarna zijn we snel terug gelopen naar het hotel om onze bagage te halen en naar Jucy te gaan. Hier hebben we onze tweede camper opgehaald van onze reis. Deze camper is net iets groter, je kunt er met vier personen in doordat er een ‘penthouse’ op het dak zit. De camper heeft een V6 motor, dus je kunt al bedenken dat Jelmer liever met het raam open rijdt om het geluid te horen. Het enige nadeel is dat deze dan ook iets meer benzine verbruikt. Nadat alles was geregeld zijn we terug gereden naar het strand van Cairns om daar onze opgehaald informatie voor een tour naar het Barrier reef uit te zoeken. Vervolgens zijn we naar het informatiecentrum gegaan om de tour vast te zetten. Het is nu namelijk hoogseizoen en vakantietijd dus moet er ruim van te voren geboekt worden. Eindelijk konden we onze reis gaan starten in Australië. We zijn daarvoor naar het noorden gaan rijden naar Cape Tribulation. Dit is de plek waar het regenwoud en het reef elkaar ontmoeten. Om hier te komen moesten we per ferry de overtocht maken. Vervolgens zijn we een camping gaan zoeken om morgen het gebied te gaan ontdekken.

Maandag 1 oktober
We zijn in het regenwoud en dat hebben we vanochtend gemerkt, het regende namelijk. Na Nieuw-Zeeland kijken wij hier niet meer van op. Het leuke hier is dat de temperatuur zeer aangenaam blijft, ook al regent het dan je loopt gewoon in je korte broek en hemdje. We zijn onze camper weer ingestapt en zijn we gaan rijden naar Cape Tribulation Beach. Dit is de plek waar het regenwoud en het reef echt in elkaar overlopen, er is hier een wandeling naar een uitkijkpunt om dit goed te kunnen zien en deze hebben we dan ook gelopen, ondertussen was het alweer droog. Na wat foto’s genomen te hebben zijn we terug gelopen en hebben we nog lekker rond gedarteld over het strand. Terug rijdend naar de ferry toe zijn we zo nu en dan gestopt om mooie plekjes. Aan de andere kant van de ferry zitten allerlei tourmaatschappijen voor krokodillen tochten over de Daintree river. Jelmer wilde graag zo’n tour doen en vond een maatschappij waar je één tour betaald en twee tours krijgt. Zo’n tour duurt ongeveer één uur waarbij je dus op zoekt gaat naar krokodillen, deze zijn lastig te zien en het is dus goed zoeken. Uiteindelijk hebben we bij de eerste toer één grote krokodil, één baby krokodil en twee slangen(tjes) gezien. Bij de tweede tour hebben we ook één baby krokodil gezien. Ondertussen was het alweer 16.30 uur en zijn we nog een klein stukje gaan rijden tot de camping, ook dit is weer een prachtige camping vlak aan het strand.

Dinsdag 2 oktober
We hebben vanochtend heerlijk rustig aan gedaan en hadden eigenlijk geen idee wat we vandaag wilden gaan doen. We zijn vervolgens op ons gemakt afgedaald naar Cairns. Onderweg zijn we weer gestopt bij een paar prachtige uitkijkpunten en vervolgens zijn we naar Palm Cove gereden, een prachtig strand. Nadat we hier even gezeten hadden zijn we doorgereden naar Trinidi Beach. Hier hebben we beide onze zwemkleding aangedaan en hebben we heerlijk in de zee gezwommen, het water is hier heerlijk warm zo rond de 23 graden. Op dit moment kan er nog in de zee gezwommen worden, vanaf november begint het seizoen van de Jellyfish, dit zijn kleine kwallen die je een dodelijke steek kunnen geven. Vanaf dan kan er alleen gezwommen worden tussen de afgezette stukken zee door middel van netten die de kwallen tegen houden. In de middag wilden we met de Skyrail omhoog over het regenwoud heen. Echter werd ons afgeraden om vandaag nog te gaan aangezien dit een vrij lange tocht is en dan zouden we niet optimaal de tijd hebben om alles te kunnen doen en zien. We hebben daarom maar besloten om de Skyrail morgen te gaan doen. Deze middag zijn we nog even wat winkels langs geweest voor wat kleine boodschappen en zijn vervolgens naar de camping gegaan en hebben daar nog wat gewassen.

Woensdag 3 oktober
Vandaag begon de dag met regen. We hadden het plan om naar de Skyrail te gaan maar aangezien ze alleen maar regen voorspellen voor vandaag hebben we onze plannen gewijzigd. We zijn eerst terug naar Jucy gereden omdat de koelkast niet optimaal werkt, deze koelt niet goed waardoor we gister ons vlees en aardbeien konden weggooien. Volgens Jucy moet de koelkast het gewoon doen en hebben ze een paar tips gegeven om het koelen te optimaliseren, we gaan het proberen mocht het niet lukken mochten we terug komen. We zijn vervolgens weer naar het informatiecentrum gegaan om te vragen of onze tour naar het Great Barrier reef verzet kon worden naar morgen. Gelukkig was dit mogelijk. We gaan dus morgen het Reef op, Spannend! De weersvoorspellingen zijn namelijk niet al te gunstig voor de komende dagen. We hadden daarom niet echt de behoefte om nog een dag te moeten overbruggen in Cairns. Gelukkig kunnen we nu morgen naar het Great Barrier reef toe en hopen we vrijdag met de Skyrail te kunnen gaan. We zijn daarna naar het winkelcentrum gegaan om daar wat tijd door te brengen aangezien het regent. We zijn op jacht gegaan naar petten en hoeden. We wisten dat Arlette een klein hoofd had, maar waar wel heel veel inhoud in zit, dit gaf nu echter problemen omdat alle hoeden te groot waren. We hebben behoorlijk wat winkels gehad maar zijn beide niet geslaagd. Vervolgens zijn we naar het centrum buiten in Cairns gelopen om daar nog wat rond te lopen. Ondertussen was de lucht redelijk opgeklaard. Nadat we alles gezien hadden in Cairns, Cairns heeft namelijk niet heel veel te bieden, zijn we naar de camping gereden. Hier hebben we vanmiddag lekker rustig zitten lezen en het een en ander geregeld. Deze camping is overigens een echte ‘jongere’ camping. Er zijn hier veel jonge mensen die ongeveer dezelfde reis in Australië maken die wij gaan doen. Het stikt hier trouwens ook van de Nederlanders, we hebben dus veel aanspraak in onze eigen taal.

Donderdag 4 oktober

Ten eerste willen we iedereen bedanken voor de bijdrage tijdens ons feest, van dat geld zijn we vandaag op pad gegaan.

Deze dag is in één woord uit te drukken ‘FANTASTISCH’. Maar goed we zullen kort toelichten waarom deze dag dan zo fantastisch was. Vandaag was de dag om naar het Great Barrier reef te aan om te snorkelen, daarom  ging de wekker om 06.00 uur, we moesten namelijk om 07.30 uur bij de terminal zijn. Nadat we ingecheckt hadden op de boot moesten we flippers aan doen om te kijken of deze goed zaten, deze zaten goed en daarna mochten we plaats nemen op de boot. Uiteindelijk om 08.20 uur was het zover de boot ging de haven uit het Reef op. Na een behoorlijke pittige boottocht van ongeveer 1,5 uur kwamen we bij het reef aan waar we zouden gaan snorkelen. Tijdens deze boottocht is door menig mens (meer dan 50%) een zakje gevuld, als je begrijpt wat we bedoelen. Wij zijn er beide goed vanaf gekomen en stonden dan ook te popelen om te gaan snorkelen. Na een korte instructie gehad te hebben hoe te snorkelen sprongen we vol enthousiasme het water in. Het enthousiasme was echter snel weg. Het water was erg pittig waardoor onze snorkels en brillen steeds vol liepen met water, ZOUT water en dat is totaal niet aangenaam. Ook het zwemmen in dit wilde water is erg heftige. Eigenlijk kort gezegd raakte we beide lichtelijk in paniek. Gelukkig waren er aan bord zwemvesten en andere drijfmogelijkheden. Hier hebben we dan beide gretig gebruik van gemaakt wat het snorkelen daarna prettiger maakte. Het reef was prachtig om te zien, zo’n mooi natuurlijk schoon en dan alle vissen in verschillende kleuren, GEWELDIG!. Na ongeveer één uur gesnorkeld te hebben zijn we weer aan boord gegaan waar we een heerlijke lunch hebben gekregen. Jelmer heeft hier weinig van geproefd, hij had tijdens het snorkelen een flinke slok zeewater binnen gekregen waardoor hij zich niet optimaal meer voelden. Na de lunch is de boot naar een andere plek in het reef gevaren. Jelmer had ondertussen weer praatjes voor 10, dat betekende dus dat hij zich weer beter voelde. Ook dit andere stuk van het reef hebben we ontdekt. We zijn door iemand van de crew meegenomen om de mooie stukjes te zien, wat erg aangenaam was. Daarna zijn we heerlijk met z’n tweeën verder gaan snorkelen en hebben we tussen de vissen gezwommen. Uiteindelijk is de boot weer terug gevaren naar de haven. We hebben een heerlijke dag gehad die we niet snel meer zullen vergeten.
Deze dag zullen we zo ie zo niet snel vergeten deze dagen we zijn namelijk, ondanks het vele smeren van zonnebrandcrème, allebei flink verbrand op onze rug, dit doordat je natuurlijk steeds met je rug naar de zon ligt. We hebben trouwens ook nog een waterschildpad gezien! Aan het eind van de middag konden we weer voet aan wal zetten en hier waren we beiden toch stiekem wel erg blij om. We zijn vervolgens weer naar dezelfde camping gegaan als afgelopen nacht. We stonden naast een stel uit Nederland waar we gezellig mee hebben zitten kletsen. ’s Avonds bij het eten zat er een Australische man naast ons die zijn ouders uit Nederland bleken te komen. Hij zat toevallig net te lezen dat Australie een Visum had verleent aan Geert Wilders.

Vrijdag 5 oktober
Het was vandaag weer een prachtige dag en zijn dan ook met de Skyrail over het regenwoud gegaan. De Skyrail is een gondollift die op drie verschillende plekken stopt. Op de eerste plek (na ongeveer 20 minuten in de gondel gezeten te hebben) had je een kleine rondwandeling door het regenwoud waar ook de bekende Kauribomen staan. Bij de tweede stop (na ongeveer 15 minuten) heb je een waterval en een klein informatiecentrum. De waterval zag er op de foto’s van de folder erg imposant uit maar dat vonden we helaas tegenvallen. Waarschijnlijk zijn de foto’s tijdens het regenseizoen gemaakt want nu kwam er maar weinig water naar beneden toe. De derde stop (na ongeveer 15 minuten) is het dorp Kuranda, dit is het enige dorp in het regenwoud. Dit dorp is echt een toeristisch dorp met overal souvenirwinkels. Hier hebben we dan ook heerlijk rond gestruind en het een en ander gekocht. Daarna hebben we de tocht weer naar beneden gemaakt. De toch met de gondel is verder prachtig, je ziet alleen maar regenwoud om je heen en hoort de mooiste maar ook vreemdste vogelgeluiden. Het laatste stuk met de gondel terug naar Cairns heb je weer een prachtig uitzicht over de stad, de zee en het reef. We zijn blij dat we de Skyrail hebben gedaan met mooi weer want met regen hadden we niet zo’n mooi uitzicht gehad.
We zijn vervolgens verder gaan reiden richting het zuiden. We zijn via een schitterende route de berg op gereden om daarna weer te dalen. Er zuiden op de route twee kratermeren zijn, hier wilden we graag gaan kijken. Het eerste kratermeer viel ons erg tegen, het is gewoon een meer en meer eigenlijk niet. We zij natuurlijk verwend door de kratermeren van de Tongariro. Iets verder het woud in zouden twee gigantische Kauribomen zijn, hier zijn we dan ook naar toe gelopen. Het is inderdaad waar dit waren twee gigantische Kauribomen. De bomen hadden een doorsnee van zes meter en zijn 45 meter hoog. Je begrijpt dat zelfs Jelmer heel erg klein leek bij deze bomen. We zijn vervolgens naar de camping gereden. Op deze camping mochten we een kampvuur stoken en dus ging Jelmer opzoek naar hout. Nadat we heerlijk gekookt en gegeten hadden, pasta met lekker veel verse groente en zelf gemaakt garlicbread, ging Jelmer het kampvuur aansteken. Dit ging niet al te makkelijk omdat het allemaal nat hout was. We hebben het lang geprobeerd maar nadat het ook begon te regen hebben we de moed maar opgegeven en zijn we in de camper gaan zitten.

Zaterdag 6 oktober
We begonnen met regen en we eindigde vandaag met regen. Maar desondanks hebben we er weer een mooie dag van gemaakt. We zijn op de watervallen tour gegaan, hier stikt het namelijk van in deze omgeving. Vanaf Milla Milla heb je een route waar je drie watervallen kunt zien. De eerste waterval was mooi maar vonden we niet bepaald indrukwekkend, de tweede waterval was al indrukwekkender en de derde waterval hebben we niet gezien omdat de weg was afgesloten. Daarna zijn we gaan rijden naar Tully National Park. Hier is een mooie canyon waar ook waterval is. Na een lange gravel road gereden te hebben kwamen we daar aan maar konden we niets zien vanwege de mist en regen. We dachten dat we door konden rijden naar het dorp waar we heen wilden helaas bleek dat niet te kunnen en moesten we dezelfde lange weg weer terug rijden, overigens hebben we wel wilde koeien en een wild zwijn gezien. Ook zien hier de Misty Mountians, deze hebben we ook zeker als Misty ervaren. Na een lang stuk gereden te hebben zijn we uitgekomen in Innisfail waar we ook een camping gevonden hebben. ’s Avonds hebben we samen in de TV-room gezeten en hebben we naar films gekeken.

Zondag 7 oktober
We hebben vandaag een flink stuk gereden. We zijn om 09.00 gaan rijden en kwamen onderweg bij Mission Beach. Dit schijnt een prachtig strand te zijn en dat wilden we natuurlijk zelf ook zien. Aangekomen bij Mission Beach bleek er een marktje te zijn, hier hebben we over gelopen en zijn daarna naar het strand gelopen. Het is inderdaad een prachtig strand, het zand is donker goud kleurig en aan de rand staan alleen maar palmbomen. Daarna zijn we door gereden naar Wongaling Beach. Dit strand vonden wij nog mooier omdat het er minder toeristisch was. Hier hebben we dan ook even heerlijk over het strand gewandeld. In Wongaling hebben we nog een lekker wijntje en een aantal biertjes gekocht. De zon schijnt, dus die kunnen we mooi drinken tijdens het schrijven en bijwerken van de blog. Vervolgens hebben we kilometers gemaakt naar Ingham, hier zijn namelijk de Wallaman Falls. Om bij de Wallaman Falls te komen moesten we eerst 48 kilometer afleggen. Bij het eerste stuk van de weg liepen allemaal koeien los die ook op de weg stonden, daarna moesten we via een bochtige stijlen weg de klim omhoog maken en vervolgens hadden we 10 kilometer lang alleen maar gravel roads. Maar het was het waard, een prachtige hoge waterval van 305 meter die in een diep ravijn kletterde. Daarna moesten we natuurlijk de weg ook weer terug. We waren het beide een beetje zat in de auto en hebben dan ook besloten om een camping te zoeken in Ingham. Op de terug weg, nog even langs de kant van de weg stil gestaan om te kijken naar het oogsten van suikerriet. Jelmer reed, dus wordt de auto al snel stil gezet als hij iets ziet dat te maken heeft met landbouw.

Maandag 8 oktober
We werden vroeg wakker omdat de zon op onze camper branden en dan is het ook gelijk HEET. Eén voordeel daarvan is dat we optimaal gebruik kunnen maken van onze dag. Om 09.00 uur zaten we dan ook weer in de camper op weg naar de volgende ondernemingen. We zijn eerst gaan rijden naar Jourama Falls NP. De weg hier naar toe was weer prachtig, zo moesten we twee keer door een beekje rijden om er te komen. Aangekomen op de parkeerplaats bleken er kleine schildpadden in de beek te zwemmen, leuk gezicht. Om bij de waterval de komen moesten we drie kilometer lopen. Nou is dat niet veel maar als het meer dan 30 graden is en de zon brand op je hoofd is dit geen pretje. Na een flink stuk gelopen te hebben en ook een flink stuk geklommen te hebben, hebben we besloten om terug te gaan naar de auto. Dit was namelijk gewoon gekkenwerk, het zweet liep over onze lichamen heen en we moesten nog een flink stuk klimmen. Gelukkig hebben we wel een stuk van de waterval gezien en was de wandeling wederom weer prachtig. Daarna zijn we doorgereden naar Paluma Range NP. Dit was een zeer smalle maar vooral bochtige weg de berg op om te komen waar we voor kwamen, namelijk het fantastische uitzicht. Na ongeveer drie kwartier over deze weg gereden te hebben kwamen we aan op de top van de berg en het uitzicht was inderdaad fantastisch. We zijn onze weg vervolgd naar Townsville. Dit is een van de grotere steden voor deze omgeving. We waren rond 14.00 uur op de camping en hebben toen onze spullen gepakt om naar het strand te gaan. We hebben heerlijk de hele middag op het strand gelegen en gezwommen in de zee. Wat hebben we hier van genoten, dit was namelijk de eerste keer tijdens onze reis dat we gewoon lekker hebben gelegen en niets gedaan hebben. Morgen gaan we Townsville verder ontdekken en zullen daarna door rijden richting Airlie Beach.

1. Jeanne:
    8 oktober 2012
    Leuk!!!!!!!!!!
  2. Daphne:
    8 oktober 2012
    Gezien het aantal keer 'heerlijk', 'prachtig' en 'fantastisch' in jullie verslag, vermaken jullie jezelf nog steeds! Geniet ervan! X Daf
  3. Jolijn:
    13 oktober 2012
    Wat een geweldige ervaringen doen jullie op! En die foto's!! Fantastisch. Wat een onwijs mooie natuur :)
  4. Luc:
    14 oktober 2012
    Geweldig hoe jullie ons van dag tot dag en zelfs van uur tot uur op de hoogte houden! We herkennen veel van de plaatsen waar we een half jaar geleden nog waren. Veel mooie herinneringen.