Kangaroo Island en The Grampians

12 november 2012 - Halls Gap, Australië

Afgelopen week zijn we naar het prachtige Kangaroo Island geweest, dit is een eiland voor de kust onder Adelaide. Wat hebben we genoten op dit mooie eiland.
Daarna zijn we doorgereden naar The Grampians National Park. We vermaken ons nog steeds erg goed, nog twee weken en we zijn al weer thuis.

Maandag 5 november
Gisteravond heeft zich hier één groot onweersspektakel afgespeeld waar we mooi zicht op hadden. Vanochtend was het verder wel droog maar helemaal bewolkt, overigens was het wel warm maar zeer benauwd weer. We zijn vandaag naar Adelaide gegaan. Deze stad heeft niet veel te bieden dus waren dan ook snel klaar. Doordat het zo benauwd was hadden we weinig energie om de hele stad te verkennen. We hebben ons daarom maar tot de winkels gericht om hier het een en ander te kunnen kopen. De straten hangen hier al vol met kerstversiering, wel vreemd aangezien het zo warm is wat wij totaal niet gewend zijn tijdens de kerstperiode. In de middag zijn we de stad weer uitgereden richting de boot om morgen naar Kangaroo Island te gaan. We hebben een camping gevonden boven het plaatsje waar de boot vandaan gaat. Het is een kleine camping maar heeft verder alle voorzieningen. We hebben de hele middag en avond in de camper gezeten omdat het zo slecht weer was. Ook hier was er weer een groot onweerspektakel maar helaas was er nu ook enorm veel regen. We hopen dat het weer morgen beter is als we naar Kangaroo Island gaan.

Dinsdag 6 november
Om 07.00 uur ging de wekker, we wilden namelijk de eerste boot halen en die gaat om 09.00 uur. We hebben geen boot geboekt omdat we een korting voucher hadden van Apollo, onze campermaatschappij. Aangekomen bij de boot werd eerst gezegd dat we pas om 15.00 uur mee konden en even later konden we wel mee om 09.00 uur. Het duurt al een hele tijd voordat alle auto’s op de boot staan. De auto’s worden er één voor één op geloodst waaronder sommige achteruit moeten rijden. De passagiers moeten lopend de boot op en de bestuurders parkeren de auto’s op de boot. Arlette stond dan ook toe te kijken hoe iedereen zijn auto op de boot zet. Dit is al een hele beleving op zich, zeker wanneer er mensen zijn die niet achteruit kunnen rijden. Uiteindelijk had Jelmer onze camper keurig op de boot gezet en hebben we de oversteek gemaakt naar Kangaroo Island. Onderweg hebben we nog wat dolfijnen zijn zwemmen. Aangekomen op Kangaroo Island zijn we lekker gaan rondrijden. We hebben eerst een heel stuk of the road gereden, hobbelige wegen waar we eigenlijk niet op mogen, wij mogen namelijk alleen op geasfalteerde wegen. We zijn gaan rijden naar Cape Willoughby en hebben daar de vuurtoren bekeken. Vervolgens weer de hobbelige weg terug naar de verharde weg om te gaan rijden naar Pennington Bay en daar te genieten van een prachtig uitzicht. Onze weg weer vervolgd naar Prospect Hill. Hier hebben we weer behoorlijk wat traptreden moeten beklimmen om vervolgens boven op de Hill een prachtig uitzicht te hebben over Kangaroo Island. Daarna zijn we gaan rijden naar het dorp Kingscote om daar een bijen farm te bezoeken, helaas was deze nu niet in productie waardoor we onze weg vervolgd zijn naar de camping. Hier hebben we heerlijk gelezen in de middag en weer heerlijk gegeten. ’s Avonds hebben we nog een pinguïn tour gedaan, deze zitten hier aan de kust en komen als het donker is aan land om uit te rusten om vervolgens wanneer het licht wordt weer de zee op te gaan. We hebben er een aantal gezien waaronder ook kleintjes.

Woensdag 7 november
We zijn de dag begonnen met een ritje naar Emu Bay. Een mooie baai gelijk aan zee. Onderweg naar Stokes Bay wilden we langs een wijnboer gaan, deze was helaas alleen te bezoeken op afspraak. Bij Stokes Bay hebben we een klim gemaakt tussen de rotsen door naar een ‘verborgen’ strand. We wilden op de weg terug langs Paul’s Place, hier kun je namelijk een koala vast houden en dit willen we graag nog doen, deze was helaas gesloten vandaag. Het zat ons niet bepaald mee vandaag.  We zijn uiteindelijk doorgereden naar de Koala Walk, dit is aan de andere kant van het eiland. Hier kun je tijdens een wandeling koala’s zien en we hebben ze gezien, wel 18 koala’s waaronder vijf kleintjes. Zo schattig om te zien, je wilt ze haast mee naar huis nemen. Eind van de middag zijn we naar Flinders Chase National Park gegaan waar zich de Admirals Arch en de Remarkable Rocks bevinden. We hebben hier heerlijk gelopen en mooie foto’s kunnen maken. Helaas begon het te regenen waardoor we naar de camping zijn gegaan, deze bevind zich vlak bij het Flinders Chase National Park en staat te koop! Dus mocht je de droom hebben om ooit een camping te beginnen, dit is je kans!

Donderdag 8 november
Deze ochtend zijn we actief begonnen en dat heeft zich de rest van de dag voortgezet. We zijn begonnen met een wandeling in het Flinders Chase National Park. Een leuke wandeling van 1,5 uur. Aangekomen bij de auto zijn we gaan rijden naar Vivonne Bay. Hier hebben we sandboards gehaald om te gaan sandboarden. Boards in de auto en rijden naar Little Sahara. Dit is een gebied met alleen maar zand, zoals de naam al doet vernoemen. Boards onder onze armen en lopen maar, de heuvels op. Eindelijk boven aangekomen onze eerste poging gewaagd om te sandboarden. Jeetje was is dat moeilijk. Het is totaal anders dan snowboarden. Je hebt haast geen grip op je board omdat het losse bindingen zijn waar je met je blote voeten in moet. Daarnaast is zand niet te vergelijken met sneeuw en glijd je board erg lastig naar beneden toe. Na heel wat pogingen gedaan te hebben zijn we met onze billen op het board van de heuvels afgegaan, dit ging stukken beter. We hadden de boards twee uur lang waarna we ze weer keurig terug gebracht hebben. Na iets actiefs komt iets rustigs, zo ook bij ons. We zijn gaan rijden naar Seals Bay, waar zich een kolonie zeehonden bevind. Aangekomen daar bleek dat we $15 per persoon moesten betalen, dit vonden wij op zijn Hollands gezegd belachelijk. We zijn dan ook weer weggegaan. We hebben tijdens onze reis gelukkig al genoeg zeehonden gezien waardoor we dit wat onnodig vonden voor dit geld. Na dit korte avontuur met de zeehonden zijn we het eiland doorkruist weer terug naar Stokes Bay om vandaag naar Paul’s Place te gaan. Gelukkig was deze open en konden we gelijk aansluiten bij een tour. We hebben schapen geschoren zien worden, allerlei dieren gezien en zelfs verschillende vast mogen houden. Zo hebben we Possums, slangen en zelfs koala’s mogen vasthouden. Morgen moeten we helaas dit mooie eiland weer verlaten. We hebben de mooiste plekjes van het eiland gezien. Ook de naam heeft zich waar gemaakt en hebben hier zoveel kangoeroes gezien dat we er niet meer van op kijken als er dan weer toevallig eentje naast de camper staat.

Vrijdag 9 november
Voordat we dit mooie eiland verlaten zijn we nog eerst langs een lavender farm gereden. Hier halen ze de olie uit de lavendel om hier allerlei producten mee te maken, hoe dit precies gedaan wordt is ons niet verteld maar we mochten wel langs de lavendel lopen. Vervolgens zijn we doorgereden naar een eucalyptus distillery waar ze de olie uit de eucalyptus halen. Deze eucalyptus olie was overigens  het eerste exportproduct van Australië. De olie die uit de eucalyptusbladeren komt kun je dan vervolgens gebruiken als desinfecterend middel, om vlekken weg te halen uit de was, huisdieren mee schoon te maken en nog vele andere mogelijkheden. We vonden de olie zelf niet bepaald prettig ruiken, het deed ons totaal niet denken aan de heerlijke eucalyptus geuren die we opdoen tijdens verschillende wandelingen. Uiteindelijk zijn we ons gaan begeven naar de boot, die om 11.30 uur vertrok,  waar de auto’s weer door de mannen achteruit de boot op gezet werden. Deze keer werd er zelfs een hele vrachtwagen aan boord gezet. Als ik zeg dat je één keer mag raden wat op deze vrachtwagen stond dan zal iedereen het antwoord in één keer goed hebben. Inderdaad KOEIEN! Jelmer zijn dag kon natuurlijk niet meer stuk. Weer op het vaste land aangekomen zijn we gaan richting The Grampians. We zijn gestopt halverwege bij Keith en hebben daar op de camping gestaan. Hier stonden twee Engelse stellen naast ons die met elkaar in één maand door Australië trokken. In deze maand wilden ze alles doen wat wij in twee maanden doen. We hebben een leuk gesprek met ze gehad en onze ervaringen verteld, uiteindelijk gaan ze toch het een en ander aanpassen aan hun reis omdat het anders niet haalbaar is, zo als het er nu naar uit zag zouden ze stukken weg laten.

Zaterdag 10 november
We hebben vandaag onze reis naar The Grampians afgemaakt. We zijn lekker op ons gemak opgestaan en reden om 10.00 uur van de camping weg. Na wat stops onderweg kwamen we in de middag aan bij The Grampians National Park. Dit National Park staat bekend om zijn steile rotsen die sterk contrasteren met geleidelijke aflopende heuvels aan de andere kant. Via een prachtige weg zijn we gaan rijden naar Halls Gap waar vanuit je goed alles kunt bereiken in dit National Park. Onderweg zijn we nog gestopt bij de McKenzie Falls. Dit was een prachtige waterval die, voor ons, sinds tijden eens goed voorzien was van water. Tijdens deze wandeling kwamen we twee Nederlandse dames tegen die we al een paar keer eerder in de outback hadden gezien. We hebben hier een hele tijd mee staan kletsen en zijn daarna naar dezelfde camping gegaan omdat ze deze ons hadden aangeraden, overigens was de camping van een Nederlandse eigenaresse. De camping was een geweldige camping, mooie omgeving, schoon sanitair en een verwarmd zwembad.

Zondag 11 november
Vanmorgen scheen weer heerlijk de zon, zoals voorspeld, en was de temperatuur gelijk al aangenaam. We zijn lekker op ons gemak opgestaan en hebben lekker in het zonnetje ontbeten. Om 09.45 uur reden we van de camping af en zijn we gaan rijden naar de parkeerplaats voor de wandeling naar de Pinnacle lookout. Dit was een behoorlijk stevige wandeling waarbij we tot aan de lookout het eerste 1,5 uur alleen maar omhoog gelopen zijn over rotsen wat het lopen behoorlijk moeilijk maakte. Onderweg vonden we het al een prachtige wandeling maar eenmaal aangekomen bij de Pinnacle lookout was ons harde werken meer dan beloond. Boven op de top hebben we heerlijk in het zonnetje zitten uitrusten en hebben we genoten van onze appels. Vervolgens de wandeling weer terug gemaakt, zelfs naar beneden toe lopen was pittig. Toch verbaast het ons iedere keer weer hoe mensen aan zo’n wandeling beginnen. We hebben mensen gezien op slippers, mensen zonder water, mensen met wandelstokken (en dit omdat ze niet goed konden lopen en al behoorlijk op leeftijd waren) en zelfs mensen op bloten voeten. Gelukkig doen wij gewoon ‘normaal’ en lopen we heerlijk op onze vertrouwde wandelschoenen (we kunnen zelfs niet meer zonder) en nemen we altijd te veel water en eten mee.
Na deze inspannende wandeling zijn we vrolijk doorgegaan, we laten ons niet kennen. We zijn gaan rijden naar Reids Lokout, waar zich de bekende Balconies bevinden. Een kleine (makkelijke) wandeling van twee kilometer brengt je hier naar toe waar je vervolgens een prachtig uitzicht hebt. Het heet de Balconies omdat het, hoe kan het ook anders, op een balkon lijkt. Uit de rotswand komen ineens twee puntige rotsen die je doen denken aan een balkon. Officieel mag je niet op deze rotsen staan en kun je er dus alleen van een afstandje foto’s van maken. Aangezien we voor ons mensen wel op deze balkons zagen staan konden we het niet laten om er ook op te staan en foto’s hiervan te nemen en gelukkig zijn we beiden weer heel huis van af gekomen.
Daarna zijn we nog doorgereden naar de Boroka Lookout, dit vonden we iets minder omdat we al zoveel moois gezien hadden vandaag wat allemaal op elkaar lijkt.
We besloten om weer lekker naar dezelfde camping terug te gaan als waar we vannacht stonden. We waren hier al lekker op tijd zodat we de was konden doen en vervolgens de rest van de middag met een biertje en een wijntje in het zonnetje konden zitten/liggen en gekeken naar alle kangoeroes die hier op de camping rondlopen(stuk of 60).

We gaan straks rijden naar de kust toe om daar langzaam de Great Ocean Road te gaan doen. We hebben hier prachtige verhalen over gehoord dus zijn erg benieuwd wat we daar weer gaan beleven.
We gaan nog even genieten van onze laatste twee weken..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvonne:
    12 november 2012
    Ik kan niet wachten op onze eerste grote wandeling met elkaar, jullie lopen ons er vast nu wel uit (denk het niet hoor)
    Liefs Yvonne