Sydney en omgeving

26 oktober 2012 - Arncliffe, Australië

Dit was alweer de laatste dag van onze vier weekse reis van Cairns naar Sydney. Morgenochtend vliegen we naar Alice Springs waar dan weer een camper ophalen. We gaan dan aan onze laatste vier weken beginnen. We zullen dan in vier weken gaan rijden naar Melbourne. We zijn enorm benieuwd naar de Outback, we hebben er weer zin in!

Vrijdag 19 oktober
Voor vandaag stond er weer een flink stuk rijden op het programma. We zouden via de Waterfall Way gaan rijden naar Port Macquarie. We zijn gestopt bij de Wollomombi Falls. Dit is een grote waterval die naar beneden in een ravijn stort. De omgeving bij deze waterval was daarbij ook prachtig om te zien. Vervolgens zijn we naar de Ebor Falls gegaan. Dit was een waterval die door middel van twee trede naar beneden liep. Het jammere nu is dat het vooral droog is waardoor de watervallen minder spectaculair zijn wanneer het meer geregend heeft. Uiteindelijk zijn we doorgereden via een leuk weg door de bergen naar Port Macquarie, een gezellig dorp aan zee. Onze camping ligt gelijk aan het strand en op loop afstand van het dorp. We hebben dan ook ’s avonds nog even een stukje gewandeld over de boulevard naar het dorp toe.

Zaterdag  20 oktober
De reden dat we naar Port Macquarie wilden is dat hier het koala hospital en het billabong centre zich hier bevestigen. We zijn de dag begonnen met het koala hospital. Dit wordt geheel op vrijwillige basis gedaan. Alle zieke en gewonden koala’s (denk aan bosbranden etc.) worden hier naar toe gebracht en verzorgt totdat ze weer voor zich zelf kunnen zorgen. We hadden gehoopt dat we meer van dit hospital konden zien en daar ook uitleg over konden krijgen. Helaas viel dit ons erg tegen en konden we alleen langs de hokken van de koala’s lopen. We zijn dan daarna ook doorgereden naar het billabong centre. Dit is een kleine dierentuin met onder andere koala’s die je kunt aaien en waarmee je op de foto mag. Wat was dit een toeristische attractie. Dit kan je misschien wel verwachten maar we hadden het ons toch heel anders voorgesteld. We wisten eigenlijk niet hoe snel we weg moesten komen. Ja we hebben de koala’s geaaid maar zijn er niet mee op de foto gegaan. We hebben op ons gemak de rest van de dieren bekeken en zijn vervolgens weer verder gaan rijden. Het was vandaag weer bijzonder warm waardoor we eigenlijk nergens zin in hadden. We hebben daarom besloten om net boven Newcastle naar het strand te gaan en daar een camping te zoeken. We hebben uiteindelijk een camping gevonden waar vandaan we gelijk het strand op konden ideaal dus. We hebben lekker in de middag aan strand gelegen, zo komen we de warme dagen wel door.
’s Avonds stonden er boontjes, aardappeltjes en worstjes op het menu. Nou moeten we eerlijk zeggen dat we de keukens op de Australische campings wat vinden tegenvallen in verhouding met die in Nieuw-Zeeland maar over het algemeen lukt het prima. Helaas troffen we vandaag een camping waar ze alleen barbecues hadden, gelukkig zijn dat wel van die platen. Maar wat moet je dan met je boontjes, dat lossen we prima op door de boontjes gewoon in een pannetje met water te doen en op de barbecue te zetten. Het duurt wat langer maar uiteindelijk heb je prima gekookte boontjes. Zo zie je maar weer, alles komt wel weer goed!

Zondag 21 oktober
Vandaag stond als eindbestemming de Blue Mountians op het programma. Dit is een National Park net boven Sydney. Van Newcastle naar de Blue Mountians is niet zo ver rijden ongeveer 150 kilometer. Wij hebben de toeristische route genomen en hebben er uiteindelijk de hele dag over gedaan. We zijn Newcastle ingereden wat overigens erg mooi ligt aan de kust. De stad bevind zich op klippen wat ons erg deed denken aan Engeland. Vervolgens zijn we door gaan rijden en zijn we via een omweg aangekomen bij de Blue Mountians. Onze camping bevind zich in Katoomba waar van uit je gelijk naar de Tree Sisters kunt lopen. Morgen gaan we alles op ons gemak ontdekken en staat er een mooie wandeling op het programma.

Maandag 22 oktober
Jeetje zeg, dat is even wennen. We hebben vannacht sinds tijden een koude nacht gehad, hierdoor is het nu overdag ook behoorlijk fris. We moesten vandaag voor het eerst onze lange broek opzoeken en hebben zelfs de truien aangedaan. Desondanks scheen wel de zon, al stond er behoorlijk wat wind. Voor vandaag stonden de Blue Mountians op het programma. De Blue Mountains danken hun naam aan de zachte blauwige nevelsluier van de etherische olie die door duizenden eucalyptusbomen wordt. Vol goede moed zijn we vanuit de camping  naar Echo Point gereden. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over de Blue Mountians en The Tree Sisters. Volgens een Aboriginallegende zijn de drie vrijstaande zandsteenpieken drie betoverde zussen die, toen ze met drie vrijers flirten, door hun vader voor straf in rotsen werden veranderd. Doordat we lekker op tijd waren was het behoorlijk rustig bij dit uitzichtpunt, wat wij natuurlijk erg prettig vonden. Vanaf Echo Point zijn we onze wandeling gestart. Na een klein stuk gelopen te hebben kwamen we al snel bij de Giants Stairway, wat de naam doet vermoeden wordt ook zeker waar gemaakt. Nou waren we wel zo slim om onze wandeling zo uit te zetten dat we de Giant Stairway naar beneden moesten nemen en niet naar boven. Deze Giant Stairway telt maar liefs 900 treden en helaas zijn deze treden niet allemaal even recht. Daarnaast is de trap ook erg smal en kijk je (wanneer je naar beneden loopt) regelrecht de diepte in. We hebben er onze tijd voor genomen en natuurlijk genoten van het mooie uitzicht. Eenmaal aangekomen benden zijn we via de Katoomba Falls naar de Scenic Railway gelopen. Hier hebben we het treintje gepakt dit ons weer naar boven gebracht heeft. Deze trein gaat over een  helling van 52  ̊ en is daarmee de steilste van de wereld. Boven aangekomen moesten we nog een stuk wandelen naar Echo Point, waar onze camper geparkeerd stond. Tijdens dit laatste stuk hadden we steeds een prachtig uitzicht over de Blue Mountains.
Aangekomen bij de camper zijn we verder gaan rijden door het gebied. Uiteindelijk zijn onze weg richting Sydney gaan maken, wat overigens niet ver vanaf hier is.
We zijn op een camping terecht gekomen die we liever hadden overgeslagen. We betalen te veel voor wat we krijgen (vinden wij) en zijn ergens ver weg weggestopt omdat we geen stroom nodig hebben. Helaas komen dit soort situaties ook voor en daar weten we dan samen weer het beste van te maken. Morgen gaan we lekker naar Sydney toe. Daar hebben we zin in !!

Dinsdag 23 oktober
Aaah SPIERPIJN!! Die 900 traptreden van gister eisen vandaag zijn tol. Het opstaan ging vandaag dan ook iets minder soepel. Uiteindelijk reden we om 09.45 weg van de camping op weg naar SYDNEY! We hebben een camping uitgekozen die in het noorden van Sydney ligt, vanaf de camping kunnen we dan lopend naar de trein die binnen 20 minuten hartje centrum is. De weg naar de camping toe ging erg goed. We hadden verwacht dat het enorm druk en chaotisch zou zijn maar dit viel gelukkig mee. Door het goede kaartlezen van Arlette hebben we de camping in één keer gevonden. Dit natuurlijk ook door Jelmer zijn rij kunsten. Al met al waren we om 11.30 op de camping en klaar om naar het centrum te gaan. Leuke bijkomstigheid was dat de camping stukken goedkoper uitviel dan we verwacht hadden, we kregen namelijk korting omdat we met Jucy rijden.
We hebben de trein gepakt naar Wynyard. Doordat we vanuit het noorden komen gingen we met de trein de Harbour Bridge over, stiekem toch wel leuk. Vanaf de brug je overigens een mooi uitzicht over de stad. Vanaf Wynyard zijn we gaan lopen naar Circular Quay en hebben daar lekker onze boterhammen opgegeten met uitzicht over de Harbour Bridge en Opera house. Vervolgens zijn we gaan lopen naar Dawes Point waar je dan onder de brug doorloopt om door te lopen naar Darling Harbour. Dit is een haven vol bedrijvigheid. Er bevinden zich hier allerlei restaurants, cafés en winkels. Ook bevind zich hier het Sydney Wildlife World, Sydney Aquarium, Australian National Maritime Museum en het LG Imax Theater (met het grootste scherm van de wereld). Na nog wat rond gelopen te hebben zijn we langzaam aan weer naar onze trein gaan lopen. Doordat we beide behoorlijk last van spierpijn hadden vonden we het voor vandaag genoeg geweest. Om 17.00 waren we weer terug op de camping. We hebben op internet combopassen geregeld voor Sydney Wildlife World, Sydney Aquarium en de Sydney Tower. We weten nog niet hoe onze dag er voor morgen uit gaat zien maar dat zal vast wel weer goed komen.

Woensdag 24 oktober
Weer een prachtige dag in Sydney, vol zonneschijn. Met de trein zijn we naar Town Hall gereden waar we vervolgens door de wijk gelopen hebben naar de Sydney Tower. Eerst kregen we een 4D film te zien over Sydney waarna we vervolgens met de lift omhoog gingen. Het uitkijkplatform is op 250 meter hoogte en de toren is totaal 305 meter hoog. Vanaf het uitkijkplatform hadden we een prachtig overzicht over Sydney en zijn omgeving. Doordat het vandaag helder weer was konden we goed ver kijken. Jammere was wel dat de gebouwen om de Sydney Tower heen behoorlijk hoog waren waardoor het uitzicht soms wat belemmerd werd. Wel hadden we een mooi uitzicht op de Oosterdam, Het Nederlandse cruiseschip wat in de haven lag. Vervolgens zijn we naar de Strand Arcade gegaan, dit is een victoriaanse passage uit de 19e eeuw waar verschillende exclusieve winkels zitten. In het gebouw zitten mooie glas-in-lood ramen, stenen vloeren, gebeeldhouwde portalen en balustrades van smeedijzer en hardhout. Daarna zijn we doorgelopen naar de Queen Victoria Building. Dit gebouw is in 1898 ter ere van het gouden jubileum van koningin Victoria gebouwd. Binnen in het gebouw zitten ongeveer 200 winkels. Midden in het gebouw bevind zich een koepel, glas-in-lood ramen en een klok waar zelfs de dagen en de datum op stonden. Ondertussen hadden we al aardig wat honger gekregen en zijn toen gaan lunchen bij Darling Harbour. Na de lunch zijn we naar Sydney Aquarium gegaan. Prachtig om zoveel soorten zeedieren te zien, waaronder zelfs een zeekoe en gigantische haaien. Na dit moois gezien te hebben zijn we nog een rondje gelopen rond Darling Harbour om vervolgens richting het centrum te lopen om daar wat winkels te bekijken. Midden in Sydney staat de St. Andrews Cathedral waar we naar toe zijn gegaan. Wat een rust zo midden in de stad. Een mooie grote cathedral met ook hier glas-in-lood ramen. Als topstuk op deze dag kregen we nog een orgelconcert. Uiteindelijk hebben we de trein weer terug genomen naar camping om daar ’s avonds weer te eten.

Donderdag 25 oktober
Eerst hebben we ’s ochtends de was gedaan zodat dit lekker kon drogen vandaag. Vervolgens hebben we de trein weer gepakt naar Wynyard waar we eerst lekker een kop koffie hebben gehaald bij de Starbucks. Met koffie in de hand zijn we gaan lopen naar Darling Harbour om daar naar Sydney Wildlife World te gaan. Een compacte ‘dierentuin’ midden in de stad. We hebben hier kangoeroe, koala’s, emu’s (lijken op een struisvogel) en nog vele andere dieren gezien. Om het half uur werden er verhalen verteld over een bepaald dier. Zo hebben we vandaag geleerd dat koala’s één maand zwanger zijn, als het jong geboren wordt is het niet groter dan het formaat van een ei en heeft het nog geen benen, en dat het jong vervolgens verder groeit in de buidel. We zijn daarna via de haven en weer onder de brug door, gelopen naar Circular Quay. Hier bevindt zich ook de wijk ‘The Rocks’, dit is de oudste stedelijke nederzetting van Australië. Je zit hier dan ook mooie oude panden en loopt door kleine straatjes en steegjes. Hier bevinden zich ook allerlei leuke winkeltjes waaronder een winkel met alleen maar knopen die gesorteerd zijn op kleur, ongeveer 700 verschillende.
In de namiddag hebben we nog genoten van het uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. Uiteindelijk hebben we, met pijn in ons hart, de stad weer verlaten om naar de camping te gaan. Na het avond eten hebben we de camper gepakt en zijn we op zoek gegaan naar een mooi uitzichtpunt over de stad in het donker. Gelukkig hebben we deze gevonden en hebben dan ook prachtige foto’s kunnen maken.

Vrijdag 26 oktober
Dit was dan alweer de laatste nacht in onze camper, de tijd gaat zo ontzettend snel. We hebben in de ochtend de hele camper opgeruimd, wat nu een grotere klus was dan in Nieuw-Zeeland, maar om 10.30 uur waren we helemaal klaar. Nog even het een en ander opgezocht op internet waarna we vervolgens zijn gaan rijden naar het hotel waar we vannacht verblijven. Dit is overigens het zelfde hotel waar we eerder verbleven in Sydney. De tassen hebben we hier afgezet en zijn vervolgens naar het Jucy kantoor gereden. Hier zijn we overigens weer keurig geholpen. We vertelde dat de koelkast het niet deed de eerste drie weken waarna we geld terug kregen (altijd prettig) vervolgens bleek dat de auto aan de buitenkant schoon gemaakt moest zijn, wat we niet gedaan hadden, maar dit was verder ook in orde (wat ons ook weer geld scheelt). We zijn vervolgens weer terug gegaan naar ons hotel om daar wat spullen te pakken en naar de trein te gaan. Onze treinreis ging vandaag naar Bondi Beach, misschien ook wel bekend van het tv programma Bondi Rescue. In het echt bleek het iets kleiner te zijn dan we hadden verwacht maar nog steeds even mooi. De golven hier zijn bijzonder hoog wat het een surfers paradijs maakt. We hebben dan ook de hele middag zitten kijken naar de bedrijvigheid op het strand en in het water. ’s Avonds hebben we heerlijk zitten eten aan het strand. Een zeer goede hamburger tent met enorm veel keus uit hamburgers.

1. Van Andel:
    26 oktober 2012
    hoi A & J.
    Mooi en leuk geschreven verhaal. Jullie genieten wel enorm.
    In onze tijd was dat toch wel anders.
    Liefs van O&O
  2. Luc:
    28 oktober 2012
    Sydney is de mooiste stad in Aussie! Eens?
    Nog niks gelezen over de capu's en koffie Down Under ......
    Kijken uit naar jullie volgende etappe in de Outback ;-)
  3. Tom en Anneke:
    29 oktober 2012
    Schitterend lieve lui, alweer aan de laatste weken en route bezig.
    Wat gaat dat toch snel eigenlijk.Geniet nog even van al het moois.
    Wij ook weer terug in Sdam met de camper, die gaat nu aan zijn winterslaap beginnen.
    lieve gr,T en A
  4. Yvonne:
    2 november 2012
    Leuk te lezen dat jullie zo veel wandelen, dat was vorig jaar nog wel anders. Misschien kunnen we binnenkort een wandelvierdaagse houden. Leuke verhalen om te lezen en mooie foto's om te bekijken. Geniet nog maar voor de rest van de vakantie.
    Liefs Rob en Yvonne